Blijft klant koning, ook na niet betalen van de rekening

Uw klant is belangrijk. Hij is tenslotte degene die zijn opdrachten aan u geeft. Zo lang hij dat blijft doen en netjes de facturen betaalt, is er niets aan de hand. Het in de watten leggen van een klant gebeurt vaak ongemerkt en dat is -tot op zekere hoogte- helemaal niet erg. Maar wanneer maakt u als schuldeiser een omslag in uw manier van denken en stopt u met het pamperen van een debiteur die doodleuk weigert een rekening te betalen? Er komt een moment dat het niet meer een kwestie is van vriendelijk vragen of de openstaande rekening betaald kan worden. Het is niet altijd makkelijk om daarin een goede afweging te maken.

Slim communiceren
Nóg een keer vriendelijk vragen of harder aanpakken en een incassobureau inschakelen? U wilt natuurlijk niet het risico lopen dat een bedrijf hun orders bij uw concurrenten plaatst. Op dat moment zal er een keuze gemaakt moeten worden. Het is in ieder geval niet verstandig om maandenlang te wachten op een betaling. Goed en helder blijven communiceren is één van de oplossingen. Ga in gesprek en ben pro-actief. Een debiteur is echt niet altijd kwaadwillend. In sommige gevallen beschikken ze simpelweg niet over de financiële middelen. Op dat moment kunt u een oplossing aanbieden. Als u geen alternatief biedt, heeft een debiteur maar twee keuzes. Wel óf niet betalen. De kans is groot dat hij kiest voor het voorlopig niet betalen. Geef dus een keuze uit oplossingen, dat praat meteen anders.

Geld in het laatje
En natuurlijk leidt niet elk aanbod meteen tot een oplossing. Op een gegeven moment moet je de vordering echter uit handen geven, om verdere problemen te voorkomen. Dat voelt niet altijd even goed, want die klant heeft wellicht al wat geld in het laatje gebracht. Doorgaan op de oude voet is dan niet altijd verstandig. U vraagt zich dan al snel af wie nou eigenlijk wie voor de gek houdt. Daar komt ook nog eens bij dat het proberen te innen heel veel energie vreet.

Hete adem

Uitbesteden is in dat geval verstandig. Een erkend incassobureau weet precies welke mogelijkheden er zijn. Zo zullen wij nooit de weg van dreigementen bewandelen. We kijken altijd in eerste instantie naar oplossingen die voor u en uw debiteur acceptabel zijn. Daar worden vervolgens heldere afspraken over gemaakt. De goedwillende debiteur voelt meteen dat het incassobureau écht betrokken is bij de kwestie, omdat het met oplossingen komt die behapbaar zijn. En aan de andere kant voelt de debiteur de hete adem van het incassobureau in zijn nek. Hij heeft natuurlijk ook geen zin in een vervolgprocedure. Vaak komt er dan alsnog een betaling of volgt een akkoord op een betalingsregeling.

« terug naar overzicht
: Constant & Van den Heuvel
: 04 april 2017
: Debiteur